13 Lipca 2023

Fałszywe sklepy internetowe – co możesz zrobić, by nie paść łupem oszustów?

Udostępnij:
Zakupy w sklepach internetowych są proste i wygodne. Bez wychodzenia z domu możesz zamówić produkty spożywcze, kosmetyki, ubrania czy meble. Dzięki internetowi tylko kilka kliknięć dzieli Cię od zakupu potrzebnych rzeczy, ale niestety też od oszustwa. Chwila nieuwagi może wiele kosztować. Dlatego też robiąc zakupy w sieci, bądź czujny i uważaj na podejrzane strony. Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? Podpowiadamy, co powinno zwrócić Twoją uwagę i gdzie możesz zgłosić próbę oszustwa.

Co to są fałszywe sklepy internetowe?

Wśród wielu godnych zaufania stron znajdują się też takie, na które należy uważać. Fałszywe sklepy internetowe to witryny, które imitują legalny punkt sprzedaży online, jednak zostały stworzone w celu oszustwa. Większość z nich jest skrupulatnie przygotowana, aby wzbudzać zaufanie potencjalnych klientów. Często zawierają one regulaminy, politykę prywatności i inne obligatoryjne dokumenty sklepu internetowego. Rozbudowane i zachęcające opisy produktów i kolorowe zdjęcia mają na celu uśpić czujność kupujących. Fałszywy sklep internetowy z pozoru wygląda jak każdy inny. Po dokładniejszej analizie można jednak zauważyć znaczące różnice.

Fałszywy sklep internetowy jest przygotowany, aby oszukać osoby, które klikną w witrynę internetową. Dla wielu oszustów atrakcyjnym łupem będzie zdobycie danych klientów. W końcu w procesie realizacji zamówienia podaje się ich wiele. Jeśli płacisz online, właściciele fałszywego sklepu internetowego mogą nielegalnie zgromadzić dane z Twojej karty płatniczej lub hasła do bankowości internetowej. Podobnie działają oszustwa na OLX i na innych serwisach sprzedażowych. Często jednak fałszywe sklepy internetowe są zainteresowane głównie pieniędzmi za niezrealizowane zamówienia. Płacisz, ale towar nigdy do Ciebie nie trafia. Właściciele takich sklepów nawet go nie mają, bo od początku nie chodziło tu o uczciwą sprzedaż.

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy nie jest fałszywy?

Każdego roku zwiększa się liczba fałszywych sklepów internetowych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że choć raz zdarzyło Ci się odwiedzić podejrzaną witrynę, nawet o tym nie wiedząc. W końcu dopóki nie dokonasz zakupów, nie dowiesz się, czy sklep internetowy jest godny zaufania. Czy aby na pewno? Oczywiście, że nie. Jest wiele lepszych i bezpieczniejszych sposobów, które pozwolą Ci sprawdzić wiarygodność sklepu online. Robiąc zakupy w sieci, warto być ostrożnym i przezornym. Spójrzmy na kilka przykładów działań, które umożliwią Ci sprawdzenie, czy sklep internetowy jest fałszywy.

Pierwszym ważnym tropem jest certyfikat bezpieczeństwa SSL. Bardzo łatwo można go rozpoznać, ponieważ widać go na początku adresów witryn internetowych. Te, które zaczynają się od „https://”, posiadają aktualny certyfikat. Wówczas na pasku tekstowym przeglądarki po lewej stronie powinna być widoczna szara lub zielona kłódka. To znak, że robisz bezpieczne zakupy w internecie. Brak certyfikatu nie oznacza jednak, że sklep jest fałszywy. Jest to jednak pierwszy sygnał, który powinien wzbudzić Twoją czujność przed dokonaniem zakupu.

Które sygnały powinny Cię zaniepokoić, kiedy robisz zakupy przez serwis w internecie?

Poza nieaktywnym certyfikatem bezpieczeństwa jest więcej przesłanek, które mogą wskazywać, że witryna, na której jesteś, to fałszywy sklep internetowy. Warto dodatkowo zwrócić uwagę na następujące kwestie:
  • wyjątkowo atrakcyjne ceny;
  • wydłużony czas dostawy;
  • przekierowania do innej strony podczas zakupów;
  • podejrzane źródło linku do sklepu;
  • niejasny proces reklamacji i zwrotu towaru;
  • niepełne dane teleadresowe sklepu;
  • brak firmy w rejestrze przedsiębiorców.
Mało klientów sklepów internetowych wnikliwie sprawdza wszystkie te informacje przed transakcją. Nawet jeśli masz pewność, że sklep jest godny zaufania, warto zweryfikować przynajmniej kilka z wyżej wymienionych punktów. Oszuści mogą posługiwać się nazwą sklepu łudząco podobną do tej, którą znasz. Sprawdzanie wiarygodności firmy może uchronić Cię przed utratą danych i pieniędzy. Zrób dodatkową weryfikację również wtedy, gdy otrzymasz link do sklepu od znajomego w wiadomości na Facebooku lub gdy ceny będą znacząco niższe niż w innych sklepach. To może być znak, że odwiedzasz właśnie fałszywy sklep internetowy.

Gdzie możesz znaleźć wiarygodne opinie o sklepie internetowym?

Wielu oszustów doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że klienci przed zakupem sprawdzają opinie o sklepie. W tym celu na stronie internetowej tworzą zakładkę z opiniami o produktach, które są w sprzedaży. Nie jest to jednak wiarygodne źródło informacji. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK publikowanie fałszywych opinii o sklepie jest prawnie zakazane, jednak właściciele fałszywych sklepów internetowych wciąż dopuszczają się tego procederu w celu wyłudzania danych osobowych i pieniędzy od nieświadomych konsumentów. Najbardziej wiarygodne opinie znajdziesz w serwisach zewnętrznych. Coraz częściej można też spotkać oznaczenie, że opinia jest potwierdzona, co oznacza, że osoba ta rzeczywiście dokonała zakupu w danym sklepie.

Gdzie zgłaszać fałszywe sklepy internetowe?

Jeśli podejrzewasz, że jesteś jedną z pokrzywdzonych przez fałszywy sklep internetowy osób, niezwłocznie działaj. W pierwszym kroku skontaktuj się ze swoim bankiem i powiadom go o podejrzanym zdarzeniu. To pozwoli zabezpieczyć Twoje dane osobowe i ułatwi odzyskanie pieniędzy. Jeśli będzie taka konieczność, możesz również zastrzec kartę płatniczą. W następnym kroku zgłoś podejrzaną sytuację na stronie https://incydent.cert.pl. Gdy to zrobisz, udaj się do najbliższej jednostki policji i przekaż informacje o zdarzeniu. Ostatnim bardzo ważnym krokiem jest ostrzeżenie innych. Jeśli masz pewność, że sklep jest fałszywy, przekaż tę informację swoim bliskim i opublikuj opinię o nieuczciwym sprzedawcy.

Jak odzyskać pieniądze z fałszywego sklepu internetowego?

Świadomość bycia oszukanym budzi skrajne emocje i trudno wtedy być spokojnym. Warto jednak zachować chłodną głowę w tej trudnej sytuacji i jak najszybciej podjąć działania, które pomogą odzyskać pieniądze z fałszywej transakcji. Jeśli transakcja była opłacona kartą, Twoje szanse na zwrot utraconych środków są duże. Wystarczy zgłosić się do najbliższej placówki Twojego banku i szczegółowo opisać zaistniałą sytuację.

Zdecydowanie trudniej jest odzyskać pieniądze, które zostały przekazane oszustom w formie przelewu bankowego. Jeśli nie są jeszcze zaksięgowane na koncie fałszywego sklepu internetowego, bank może cofnąć Twoją dyspozycję. Jeśli jednak przelew trafił do oszustów, odzyskanie pieniędzy będzie możliwe dopiero po interwencji policji. Rozstrzygnięcie może jednak potrwać wiele miesięcy, więc w takiej sytuacji pozostaje cierpliwie czekać na złapanie sprawców.

Oszustwa w sieci – na co warto uważać?

Zanim zdecydujesz się zaufać sprzedawcy internetowemu, upewnij się, że masz do czynienia z uczciwym podmiotem. Duże rabaty, bogaty asortyment czy brak certyfikatu SSL nie muszą świadczyć o próbie oszustwa, ale powinny skłonić Cię do bacznego przyjrzenia się witrynie. Nowe metody płatności powodują kolejne zagrożenia podczas zakupów w sieci. Oszustwo na BLIK czy podejrzane linki wysyłane przez konta znajomych to tylko przykładowe zdarzenia, które mogą spotkać Ciebie lub Twoich bliskich. Zachowaj ostrożność i rozmawiaj z innymi o bezpiecznym korzystaniu z sieci.

Możesz zrobić naprawdę wiele, aby chronić swoje dane w internecie. Poza codzienną przezornością sprawdź również pakiet Chroń PESEL. Dzięki niemu otrzymasz powiadomienie SMS o tym, że ktoś próbuje korzystać z Twoich danych (np. PESEL-u, adresu e-mail czy numertu telefonu) oraz pomoc w tej trudnej sytuacji. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, gdy zupełnie nie spodziewasz się, że oszuści mają dostęp do informacji o Tobie. Konsekwencje kradzieży danych mogą być jednak bardzo dotkliwe: wyłudzenie pożyczki na Twój PESEL czy nawet założenie na Ciebie firmy. Jeśli nie można całkowicie wyeliminować zagrożenia związanego z robieniem zakupów przez internet, warto zadbać o najwyższy stopień bezpieczeństwa Twoich danych.

Źródła

  1. Ustawa Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 r. (Dz.U.2022.1138 t.j.), art. 286.
  2. Krzysztof Sobczak, Kary dla firm przygotowujących fałszywe opinie o produktach, https://www.prawo.pl/prawo/falszywe-opinie-o-produktach-ukarane-przez-uokik,520018.html [dostęp: 26.06.2023].
  3. Nieuczciwy sklep internetowy – jak go przechytrzyć?, https://konsument.gov.pl/aktualnosci/jak-przechytrzyc-nieuczciwy-e-sklep/ [dostęp: 26.06.2023].

Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy/marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).
Wróć