Jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie?
Statystyki zakupów online
Dobre samopoczucie nie powinno nas jednak zwalniać z zachowania ostrożności podczas zakupów w Internecie. Wyjątkowe zniżki i promocje zawsze zachęcają bowiem do szybkich i impulsywnych decyzji zakupowych. Z takich okazji korzystają z kolei oszuści, którzy podszywają się pod e-sklepy i wykorzystując brak naszej uwagi przejmują nasze pieniądze, konta bankowe oraz dane osobowe.
Uwaga na pytania o numer PESEL
Warto też zwrócić uwagę na pewne niedozwolone praktyki stosowane nie tylko przez hakerów, ale również właścicieli sklepów, którzy wymagają od nas podawania większej liczby danych, niż to uzasadnione. Przekazując takie informacje serwisowi zakupowemu w przyszłości będziemy musieli polegać na jego systemach bezpieczeństwa i rzetelności w podejściu do przetwarzania gromadzonych danych osobowych. W przypadku wycieku z bazy klientów lub ataku hakerów na e-sklep będziemy musieli szybko zareagować, żeby uniknąć negatywnych konsekwencji.
Bezpieczne zakupy w sieci
Z okazji obchodzonego 15 marca Międzynarodowego Dnia Praw Konsumenta przygotowaliśmy kilka porad, które pomogą zachować spokój i skupić się wyłącznie na przyjemnej części zakupów.
Sprawdź też: Młodzi Polacy nie dbają o swoje hasła do logowania
1. Nie podawaj swoich danych osobowych, np. numeru PESEL.
Może to oznaczać albo, że strona jest fałszywa i jej celem jest wyłudzenie naszych danych osobowych, albo świadczyć o braku rzetelności sprzedawcy, który zbiera więcej informacji na nasz temat niż powinien. To dodatkowo zwiększa ryzyko wycieku w przyszłości, ponieważ bazy danych w mniejszych firmach są z reguły słabo zabezpieczone, przez co nie stanowią wyzwania dla sprawnych hakerów. Niezależnie od tego, z którym z powyższych przypadków mamy do czynienia, warto odpuścić kupowanie w takim sklepie.
2. Weryfikuj adresy stron i nadawcę e-maili, które otwierasz.
3. Korzystaj ze znanych i sprawdzonych sklepów.
Zobacz również: Co drugi Polak nie wierzy, że sklep internetowy zabezpieczy jego dane osobowe
4. Zawsze sprawdzaj informację o wycieku danych ze sklepu, w którym robisz zakupy.
5. Monitoruj aktywność swojego numeru PESEL.
Mechanizm jest prosty. Instytucje finansowe, takie jak np. banki, firmy pożyczkowe lub leasingowe oraz dostawcy Internetu i telewizji cyfrowej i operatorzy telekomunikacyjni, często przed podpisaniem umowy z nowym klientem, sprawdzają, czy nie jest on rejestrowany jako osoba zadłużona w bazie KRD BIG S.A. Żeby to sprawdzić, podpisujący umowę konsument musi najpierw udzielić pisemnej zgody. Jeśli więc otrzymamy SMS-a z ChronPESEL.pl, że właśnie sprawdza nas np. bank, w którym nigdy nie byliśmy i nie składaliśmy wniosku o kredyt czy pożyczkę, wiemy, że należy szybko reagować.
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).