29 Czerwca 2021

Oszustwo na BLIK – nie daj się oszukać

Udostępnij:
Pomysłowość przestępców wyłudzających dane osobowe i pieniądze nie zna granic. Pomimo ostrzeżeń w przestrzeni medialnej opisujących ich działania, oszuści niejednokrotnie korzystają ze sprawdzonych metod nieznacznie je tylko zmieniając. Na przykład w ostatnim czasie znów mamy do czynienia z próbą oszustwa wykorzystującą kod BLIK. Serwis ChronPESEL.pl radzi, jak  nie dać się oszukać cyberprzestępcom.

Jak działa oszustwo na BLIK?

Oszustwo na BLIK nie jest niczym nowym. Już wcześniej przestępcy podszywając się pod naszych znajomych lub członków rodziny w mediach społecznościowych bądź korzystając z poczty mailowej prosili o przelanie niewielkich kwot na pilne wydatki. Ofiara proszona była zazwyczaj o przesłanie wygenerowanego kodu BLIK i potwierdzenie transakcji w swojej aplikacji bankowej.

Problem polegał na tym, że jak się okazywało tak naprawdę nie rozmawialiśmy z żadnym ze swoich bliskich tylko oszustem, który przejął jego konto, a kwota, którą przelewaliśmy (nie czytając uważnie komunikatu w aplikacji), była zazwyczaj dużo wyższa niż nam się wydawało. Dodatkowo przestępcy często udawali, że przesłany kod nie zadziałał i prosili o jego powtórne wygenerowanie. W ten sposób, próbowali zwiększyć kwotę transakcji.

Telefon z banku

Oszuści modyfikują jednak wcześniej stosowane metody, niktóre łączą w jedną. W mediach społecznościowych i na forach internetowych można przeczytać historie osób, z którymi kontaktował się rzekomo pracownik banku, w którym mają konto informując ich o podejrzanym wniosku o pożyczkę. Pod pretekstem troski o bezpieczeństwo i konieczności weryfikacji tożsamości, rozmówca prosił o udzielenie informacji na temat rachunku bankowego – m.in. stanu konta, rodzaju kont oszczędnościowych. Następnie stwierdzał, że wspomniany wcześniej wniosek musiał zostać złożony przez złodzieja i zapewniał, że sprawa zostaje skierowana na policję, a wypłata pożyczki wstrzymana. Ponieważ, jak twierdził „konsultant”, rzekomy przestępca musiał zdobyć nasze dane do logowania w banku i należało go zablokować. W tym celu „konsultant” chciał wygenerować wypłatę z bankomatu, która jego zdaniem pozwoliłaby zdemaskować oszusta. Właściciel rachunku musiał jedynie podać mu kod BLIK i potwierdzić wypłatę.

Jak nietrudno się domyślić, oszustem w całej tej historii okazywał się nasz „konsultant” udający zatroskanego pracownika banku. Do przeprowadzenia próby wyłudzenia potrzebował jedynie naszego imienia i nazwiska oraz nazwy banku z jakiego korzystamy. Pozostałych rzeczy był w stanie się dowiedzieć podczas rozmowy. W trakcie jej też grał na naszych emocjach. My byliśmy przestraszni potencjalną próbą kradzieży, a oprawca był naszym bezpiecznym wyjściem - tak nam się wydawało, gdyż podszywał się pod pracownika banku. Tym sposobem manipulacji udaje im się zdobyć duże sumy pieniędzy z naszych kont. 

Jak odzyskać pieniądze z BLIK-a?

Chroń swoje dane i nie daj się oszukać


Aby zwiększyć swoją ochronę i ograniczyć ryzyko oszustwa warto przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.

1. Zawsze weryfikuj swojego rozmówcę.
Sam skontaktuj się ze swoim bankiem i zapytaj, czy określone zdarzenie miało miejsce. Dzwoniąc na oficjalną infolinię lub do swojego opiekuna klienta będziesz miał/a pewność, że rzeczywiście rozmawiasz z przedstawicielem banku. W przypadku otrzymania wiadomości, od któregoś z Twoich bliskich z prośbą o przelew lub udostępnienie kodu BLIK, zawsze skontaktuj się z nim bezpośrednio, np. zadzwoń i upewnij się, że to właśnie on się z Tobą kontaktował. Możesz też zweryfikować swojego bliskiego, zadając pytanie, na które tylko oni będą znali odpowiedź. Sposobów na upewnienie się autentyczności bliskiego jest mnóstwo.

2. Nie podawaj kodu BLIK ani innych danych do logowania w swojej bankowości elektronicznej.
Banki mają określone sposoby weryfikacji tożsamości swoich klientów podczas rozmów telefonicznych i nie jest to podawanie kodu BLIK, czy danych do logowania. Jeśli usłyszysz taką prośbę, powinna Ci się „zapalić czerwona lampka”. W takim przypadku zakończ rozmowę i skontaktuj się ze swoim bankiem na własną rękę.

3. Ostrzeż bliskich, jeśli ktoś włamie się na Twoje konto w mediach społecznościowych.
Jeśli masz chociaż cień podejrzenia, że ktoś włamał się na Twoje konto, natychmiast uprzedź rodzinę i znajomych, żeby nie reagowali na wiadomości, które od Ciebie dostaną. Przestępcy nie muszą zdobywać hasła do konta, wystarczy, że sami nieopatrznie klikniemy w link, który spowoduje wygenerowanie określonych wiadomości do naszych kontaktów. Dlatego też powinniśmy zwracać szczególną uwagę na adresy stron, które otrzymujemy. Gdy coś takiego się wydarzy, możemy skontaktować się również z pomocą danego medium społecznościowego, aby pomogli w odzyskaniu hasła i zweryfikowaniu danej sytuacji. Tacy pracownicy mogą również cofnąć wysłane wiadomości, od danego momentu, w którym straciliśmy dostęp do konta.

4. Śledź ostrzeżenia w mediach.
Media i instytucje regularnie publikują ostrzeżenie na temat nowych metod działania cyberprzestępców. Warto je śledzić w mediach społecznościowych albo co jakiś czas sprawdzać zakładkę "Aktualności" na oficjalnej stronie intrnetowej. Dzięki temu będziesz bardziej świadomy i wyczulony na to, co może Cię spotkać w przestrzeni wirtualnej. W obecnych czasach, firmy często też wysyłąją wiadomość bezpośrednio do swoich klientów z informacją o potencjalnym wycieku lub kradzieży danych osobowych.

5. Monitoruj aktywność numeru PESEL
Możesz ograniczyć ryzyko wyłudzeń danych oraz skutki kradzieży danych. Taką możliwość daje Ci usługa ChronPESEL.pl. Dzięki temu zostaniesz poinformowany, gdy ktoś będzie sprawdzał Twój PESEL w bazie KRD BIG S.A. Wiele firm m.in. banki, firmy pożyczkowe, operatorzy telefoniczni, dostawcy Internetu i telewizji cyfrowej a także inne instytucje, przed podpisaniem umowy z nowym klientem, sprawdzają, czy nie widnieje on w bazie KRD BIG S.A., jako osoba zadłużona. Aby sprawdzić konsumenta muszą najpierw uzyskać jego pisemne upoważnienie. Zatem w sytuacji, w której otrzymujemy SMS-a z ChronPESEL.pl, że właśnie sprawdza nas np. bank, w którym nigdy nie byliśmy i nie składaliśmy wniosku o kredyt czy pożyczkę, wiemy, że należy szybko reagować.


Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy/marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).
Wróć