Czy chatbot jest bezpieczny?
Czym są chatboty?
Rodzaje chatbotów
Chatboty można podzielić na dwie główne kategorie – chatboty zadaniowe i konwersacyjne. Pierwsze z nich to proste boty działające w oparciu na zestawie zdefiniowanych reguł. Najczęściej obsługują typowe, powtarzalne zapytania w ramach wąsko określonego zakresu tematycznego. Przykładem mogą być boty do zamawiania jedzenia, rezerwacji terminów czy udzielania podstawowych informacji.
Chatboty konwersacyjne to bardziej zaawansowane systemy, które wykorzystują techniki przetwarzania języka naturalnego i uczenia maszynowego, aby prowadzić swobodne, kontekstowe rozmowy. Potrafią one zrozumieć intencje użytkowników, interpretować pytania i generować spersonalizowane odpowiedzi. Przykładowym chatbotem konwersacyjnym jest popularny ChatGPT.
Zastosowania chatbotów
Chatboty znajdują zastosowanie w wielu obszarach. Są w stanie automatycznie odpowiadać na najczęstsze pytania i kierować do odpowiednich działów, zwiększając efektywność i dostępność obsługi. Mogą też pomagać w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów technicznych, prowadząc użytkownika krok po kroku przez proces naprawy. Chatboty edukacyjne z kolei oferują lekcje, testy i dostosowują materiały do indywidualnych potrzeb uczniów.
Tego typu systemy komputerowe wykorzystuje się też do automatyzacji różnych procesów biznesowych, takich jak zamawianie produktów, rezerwacja terminów czy zgłaszanie reklamacji. Zaawansowane chatboty mogą pełnić funkcję wirtualnych asystentów, pomagając użytkownikom w codziennych zadaniach, planowaniu, organizacji i podejmowaniu decyzji.
Korzyści związane z chatbotami
Chatboty mogą działać 24/7 i obsłużyć wiele zapytań jednocześnie, znacznie poprawiając efektywność usług, są w stanie automatyzować rezerwacje, zamówienia czy zgłaszanie problemów, oszczędzając czas i zasoby. Co więcej, zaawansowane chatboty potrafią dostosować swoje reakcje do indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników. Dzięki temu mogą zwiększyć satysfakcję klientów z obsługi.
- Przeczytaj też: Co zrobić w przypadku wycieku zdjęć do internetu?
Czy chatboty są bezpieczne?
- Dowiedz się: Wyciek danych osobowych – jak zareagować?
Mimo wielu zalet i ciągłego rozwoju technologii chatboty nie są idealne i trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać, żeby uzyskać szukane wsparcie i przy tym nie wpędzić się w kłopoty.
Jeśli chodzi o efektywność chatbotów, bo aktualnie nawet najlepsze z nich mogą mieć trudności w pełnym zrozumieniu niuansów języka i kontekstu rozmowy. Brakuje im też empatii i osobistego podejścia, dlatego nie są w stanie zastąpić w pełni rozmowy z człowiekiem.
Z perspektywy organizacji, która chce skorzystać z chatbota, wdrożenie i utrzymanie zaawansowanego narzędzia może wiązać się z wysokimi kosztami, zwłaszcza dla mniejszych organizacji.
Z kolei jeśli chodzi o zagrożenia i ograniczenia dla użytkowników, to chatboty mogą nieumyślnie gromadzić, przetwarzać lub udostępniać dane osobowe użytkowników bez ich wiedzy i zgody, np. w celach marketingowych lub profilowania. Dlatego korzystając z chatbota, dobrze zastanów się, jakie dane wpisujesz. Dotyczy to zarówno swoich danych osobowych czy wrażliwych, jak też danych firmowych czy know how i innych danych poufnych.
- Może zainteresować Cię też temat: Czy zastrzeżenie numeru pesel jest wystarczające, aby ustrzec się przed konsekwencjami wycieku danych pacjentów?
Jeśli chodzi o zagrożenia płynące z rozwoju tej technologii, to chatboty mogą być wykorzystywane w sposób nieetyczny, np. do tworzenia fałszywych kont, rozsyłania spamu, manipulowania opinią publiczną lub generowania obraźliwych treści. Cyberprzestępcy szybko i sprawnie uczą się wykorzystywać nowe technologie w swoich celach.
Jak zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas korzystania z chatbotów?
Sprawdzaj wiarygodność źródła
Używaj chatbotów wyłącznie od zaufanych dostawców. Zawsze sprawdzaj, czy korzystasz z bota oferowanego przez renomowaną firmę lub organizację. Zwracaj uwagę na informacje o twórcach danego systemu na ich oficjalnej stronie internetowej lub u zaufanych źródeł.
Niektóre chatboty mogą prosić o dane osobowe, takie jak imię, adres e-mail czy nawet numer karty kredytowej. Zawsze upewnij się, że jest to konieczne, a przede wszystkim bezpieczne, zanim podasz jakiekolwiek wrażliwe informacje.
- Przeczytaj też: Jak bezpiecznie robić zakupy w internecie?
Zanim zaczniesz korzystać z wybranego chatbota, sprawdź jego zasady prywatności, aby dowiedzieć się, jakie dane on zbiera, a także jak są one wykorzystywane i chronione.
- Dowiedz się więcej na temat: Polityka bezpieczeństwa danych osobowych – co zawiera i kiedy jest niezbędna?
Unikaj używania chatbotów na publicznych, niezabezpieczonych sieciach Wi-Fi. W przypadku tego typu połączeń istnieje większe ryzyko przechwycenia Twoich danych przez nieupoważnione osoby.
Regularnie aktualizuj oprogramowanie
Dbaj o aktualność swojego systemu i aplikacji. Regularne aktualizacje oprogramowania pomagają chronić przed znanymi lukami bezpieczeństwa, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Uważaj na nietypowe zachowania chatbota
Zwracaj uwagę na niepokojące sygnały. Jeśli chatbot zaczyna zachowywać się nietypowo, np. wysyła nieoczekiwane linki lub prosi o informacje, które nie wydają się potrzebne do wykonania zleconego mu zadania, może to być znak, że nie jest bezpiecznym narzędziem.
- Przeczytaj też: Jak się chronić przed złośliwym oprogramowaniem?
Dostosuj ustawienia prywatności. Wiele chatbotów oferuje możliwość zmiany ustawień prywatności lub zarządzania zgodą na przetwarzanie danych. Skorzystaj z tych funkcji, aby zwiększyć kontrolę nad tym, jakie informacje udostępniasz.
Monitoruj swoje konto
Jeśli korzystasz z chatbota związanego z jakimś kontem online, regularnie sprawdzaj logi aktywności. W ten sposób upewnisz się, że nie ma żadnych podejrzanych działań na Twoim koncie.
Wykup usługę Chroń PESEL
Pakiety Chroń PESEL to rozwiązanie, które może wesprzeć Twoje starania o zachowanie bezpieczeństwa w sieci. Wybierz jeden z nich dla siebie, żeby otrzymać powiadomienie za każdym razem, gdy ktoś będzie chciał podszyć się pod Ciebie i np. wziąć pożyczkę albo założyć firmę na Twój PESEL. Dzięki temu będziesz w stanie szybko zareagować i powstrzymać cyberprzestępców albo przynajmniej zminimalizować potencjalne straty. Pakiet usług Chroń PESEL pozwala także na sprawdzenie wiarygodności finansowej firmy takiej jak biuro podróży, deweloper czy nawet pracodawca. Zapoznaj się też z innymi usługami, które mogą pomóc Ci się zabezpieczyć przed oszustami czy kradzieżą tożsamości. Możesz zdecydować się na zakup usługi monitoringu Twoich danych w sieci – otrzymasz powiadomienie, gdy ktoś bez Twojej wiedzy ujawni w internecie Twój numer PESEL, adres e-mail lub numer telefonu.
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).