Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych?
Jak zapewnić bezpieczeństwo danych? – ChronPESEL.pl
Dane osobowe to informacje, które pozwalają na zidentyfikowanie konkretnych osób. Mogą to być na przykład imię, nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, adres e-mail czy numer telefonu. Ważne jest, że dane te dotyczą konkretnych osób - chodzi o dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobą.W czasach, gdy duża część naszego życia przeniosła się do przestrzeni wirtualnej, zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych jest jeszcze większym wyzwaniem niż wcześniej.
Jak poprawić bezpieczeństwo danych?
Myślisz, ze kradzież tożsamości przytrafia się tylko innym? Że trzeba zgubić dokumenty lub paść ofiarą złodzieja, aby stracić swoje dane? Nasze dane osobowe przetwarzane są dziś w tak wielu miejscach, że sami nie jesteśmy już w stanie nad tym panować. Dodatkowo, bezpieczeństwo informacji, które powierzyliśmy różnym instytucjom lub firmom zależy wyłącznie od tego, w jaki sposób oni o nie zadbają.Nasze postępowanie także ma jednak znaczenie, a na utratę danych osobowych mogą narazić nas zwykła nieuwaga, niewiedza lub brak ostrożności w sieci. W efekcie może okazać się, ze posługujący się naszymi danymi oszuści zaciągną kredyt, podpiszą umowę pożyczkową, kupią drogi sprzęt na raty lub zarejestrują na nas firmę, która także zaciągnie liczne zobowiązania finansowe.
Po wszystkim wezwanie do zapłaty przyjdzie oczywiście na nasz adres. Żeby tego uniknąć, konieczne będzie zastosowanie określonych zasad bezpieczeństwa danych. Warto rozważyć również otworzenie konta w serwisie ChronPESEL.pl, które zapewni nam stały monitoring aktywności naszego numeru PESEL.
Jak Chroń PESEL pomoże mi ochronić moje dane?
Chroń Pesel to kompleksowa usługa, która ma na celu zwiększenie ochrony danych osobowych przed wyłudzeniami oraz ich negatywnymi skutkami. Dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym, system w czasie rzeczywistym monitoruje w bazie danych Krajowego Rejestru Długów potencjalne próby wyłudzeń i dzięki wysyłanym w czasie rzeczywistym powiadomieniom SMS i e-mail umożliwia zapobieganiu takim wydarzeniom.W zależności od wybranego pakietu, serwis zapewnia także asystę prawną oraz wsparcie konsultantów także po tym, jak okaże się, że padaliśmy ofiarą wyłudzenia. Dzięki temu możemy zminimalizować ryzyko utraty danych osobowych oraz zwiększyć poczucie bezpieczeństwa podczas korzystania z Internetu.
Jak przeciwdziałać kradzieży Twoich danych?
Niemal każdego dnia media informują o wyciekach danych z urzędów, szpitali, przychodni czy sklepów internetowych. Często pojawiają się też dramatyczne historie osób, które padły ofiarą użycia ich danych przez przestępców i teraz muszą udowadniać, że to nie one wzięły kredyt lub kupiły drogi telewizor na raty.Niestety zdarza się także, że sami zapraszamy złodzieja „do domu”. Zapominamy o standardach bezpieczeństwa w Internecie i nie potrafimy odmówić, gdy ktoś pyta nas o zgodę na przetwarzanie danych lub żąda dodatkowych dokumentów, w tym podania numeru PESEL.
Aby przeciwdziałać kradzieży naszych danych, warto stosować kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim, nie udostępniajmy ich w sytuacjach, w których nie mamy pewności, jak zostaną wykorzystane. Oszuści często starają się wywrzeć presję próbując przekonać nas, że musimy konkretne działanie (np. udostępnienie danych osobowych) wykonać natychmiast. Nie dajmy się na to nabrać. Zawsze dajmy sobie chwilę na zastanowienie i w razie wątpliwości nie wahajmy się skorzystać z oficjalnej infolinii firmy lub instytucji, z którą rzekomo mamy do czynienia.
Pamiętajmy, że ochrona danych osobowych zależy przede wszystkim od naszych działań i ostrożności.
Co zrobić, gdy wyciekną dane?
Jeśli dowiemy się, że nasze dane osobowe zostały skradzione lub wyciekły, możemy podjąć następujące kroki w celu minimalizacji szkód:- Zmieńmy swoje hasła do kont i serwisów, które mogły być naruszone. Musimy, jak najszybciej uniemożliwić cyberprzestępcom wykorzystania danych, które zdobyli.
- Musimy powiadomić firmy, z których usług korzystamy, że nasze dane zostały skradzione. Firmy te mogą podjąć odpowiednie kroki, takie jak monitorowanie naszego konta lub powiadomienie innych klientów, którzy mogli być narażeni na ryzyko.
- Sprawdźmy swoje rachunki bankowe i karty kredytowe w poszukiwaniu podejrzanych transakcji. Jeśli zauważymy nieuprawnione transakcje, niezwłocznie skontaktujmy się z bankiem lub dostawcą karty kredytowej.
- Zgłośmy wyciek danych do odpowiednich organów, takich jak lokalna policja oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).
- Bądźmy ostrożny w odniesieniu do podejrzanych wiadomości e-mail lub telefonów od osób, które mogą próbować wykorzystać nasze dane, np. do wyłudzenia pieniędzy.
- Sprawdźmy swój PESEL w bazie danych Krajowego Rejestru Długów, żeby zweryfikować, czy ktoś nie próbował go już wykorzystać do zaciągnięcia zobowiązania finansowego.
- Rozważmy uruchomienie monitoringu aktywności kredytowej swojego numeru PESEL. Dzięki temu, po otrzymaniu powiadomienia, że ktoś próbuje wykorzystać nasze dane osobowe, będziemy mogli od razu zareagować.
Przeczytaj również: Jak przestępcy mogą wykorzystać Twoje dane?
Jak ustrzec się przed wyłudzeniami w czasie wyprzedaży?
Okres wyprzedaży to czas, w którym cyberprzestępcy mają jeszcze więcej okazji do przeprowadzania wyłudzeń. W czasie zakupowego szaleństwa rośnie skala przestępstw związanych ze wzmożonym ruchem w Internecie i zainteresowaniem e-zakupami.
Żeby wyłudzić nasze dane i pieniądze, cyberprzestępcy podszywają się pod fikcyjne sklepy internetowe, podrobione strony elektronicznych płatności, zachęcają do instalacji aplikacji wykradających dane oraz wysyłają fałszywe SMS-y z informacjami na temat pseudopromocji, które mają na celu oszukanie kupujących.
Niestety, w pośpiechu często nie przykładamy dużej wagi do weryfikacji stron i komunikatów, z którymi mamy do czynienia, a informacja o wyjątkowo korzystnej zniżce lub innej promocji potrafi jeszcze bardziej obniżyć poziom naszej czujności.
Aby ustrzec się przed oszustwami podczas wyprzedaży, należy:
- zachować ostrożność w czasie i uważnie analizować wszystkie promocje oraz atrakcyjne oferty, które w tym czasie otrzymujemy,
- korzystać przy tym wyłącznie ze sprawdzonych e-sklepów, które działają na rynku od dłuższego czasu, a zakupy robić jedynie za pośrednictwem oficjalnych serwisów i aplikacji mobilnych,
- uważnie weryfikować adresy stron, które informują nas o wyjątkowych ofertach.
Wyciek danych a zastaw dowodu osobistego
Wypożyczasz narty lub kajak i dajesz w zastaw swój dowód osobisty? W hotelu nie chce Ci się czekać na dopełnienie formalności, zostawiasz więc dokument tożsamości w recepcji i odbierasz go później? W przychodni dajesz dowód rejestratorce, a ona idzie z nim na zaplecze szukać Twojej karty? Nigdy tak nie róbmy! Tracimy wówczas kontrolę nad swoimi danymi.W przypadku, gdy osoba, której udało się zdobyć nasz dowód, będzie miała złe intencje, może skorzystać z naszych danych w sposób nieuprawniony. Przede wszystkim może doprowadzić do kradzieży naszej tożsamości, a także wykorzystać nasze dane do dokonywania oszustw lub działań przestępczych.
Pamiętajmy, że zgodnie z Ustawą o dokumentach publicznych, firmy nie mogą już kopiować dowodów osobistych, paszportów, praw jazdy, kart pojazdu czy legitymacji, jeśli nie jest to prawnie uzasadnione. Dodatkowo w sukurs przychodzi nam RODO: w dowodzie osobistym jest bowiem nazwisko, imię, PESEL, data i miejsce urodzenia, płeć, wiek, zdjęcie, czyli dane osobowe, które powinny być chronione. Zgodnie z RODO zaś można przetwarzać takie informacje tylko w określonym celu.
Jak ochronić się przed wykradzeniem danych?
Dbanie o bezpieczeństwo danych jest naszą odpowiedzialnością. Przestrzeganie prostych zasad może pomóc nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z wykradzeniem informacji i kradzieżą tożsamości. Oto kilka wskazówek, jak dbać o bezpieczeństwo swoich danych:- Nie pozwólmy, aby nasz dowód osobisty był kserowany w sytuacjach, w których nie jest to prawnie uzasadnione.
- Nigdy nie zostawiajmy swojego dowodu osobistego bez kontroli lub w zastaw.
- Przestrzegajmy zasad związanych z bezpieczeństwem danych w sieci.
- Sprawdzajmy regularnie swoją sytuację w Krajowym Rejestrze Długów.
Jak się zabezpieczyć przed wyciekiem danych?
W czasach, gdy coraz więcej naszych działań odbywa się online, zagrożenie wyciekiem danych jest coraz większe. Wycieki danych mogą prowadzić do wielu poważnych problemów, takich jak utrata poufnych informacji albo kradzież tożsamości. Dlatego ważne jest, aby dbać o bezpieczeństwo swoich danych i przestrzegać kilku prostych zasad.- Pierwszym krokiem jest korzystanie mocnych haseł. Hasła powinny być długie, składać się z różnych znaków i być unikalne dla każdego konta. Żeby nad tym zapanować i nie pogubić się, dobrze jest korzystać z dostępnych menedżerów haseł. Warto również postawić na autoryzację dwuetapową, aby zwiększyć bezpieczeństwo swojego konta.
- Kolejnym ważnym elementem jest aktualizacja oprogramowania. Aktualizacje często zawierają poprawki bezpieczeństwa, które są niezbędne do zapewnienia ochrony przed atakami.
- Dobrym rozwiązaniem jest również korzystanie z oprogramowania antywirusowego. Pomaga to w wykrywaniu i blokowaniu szkodliwych wirusów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu naszych danych.
- Korzystając z publicznych sieci Wi-Fi, warto pamiętać o korzystaniu z VPN. Zapewnia to szyfrowanie połączenia i zabezpieczenie przed atakami hakerskimi.
- Nie należy również udostępniać danych do logowania osobom trzecim nawet, jeśli to rodzina lub dobrzy znajomi.
- Trzeba zachować szczególną ostrożność, jeśli otrzymamy podejrzanego e-maila lub wiadomość SMS od nieznajomych z prośbą o udostępnienie naszych danych. Wykorzystując bieżące wydarzenia, oszuści starają się w ten sposób wyłudzić od nas informacje, które ułatwią im potem, np. wyłudzenie pieniędzy na nasze dane.
- Ostatnim krokiem, ale równie ważnym, jest regularne tworzenie kopii zapasowych naszych danych. W przypadku wycieku danych, kopia zapasowa może okazać się niezbędna do odzyskania utraconych informacji.
Zobacz także: Uwaga na przestępców wyłudzających dane osobowe! Jak uniknąć oszustwa i nie stracić pieniędzy?
Jak działa ChronPESEL.pl?
Możliwość bieżącego monitorowania aktywności swojego numeru PESEL pozwala na szybką reakcję i zwiększa prawdopodobieństwo powstrzymania oszustów przed wykorzystaniem naszych danych osobowych.Takie możliwości daje usługa ChronPESEL.pl zapewnia bieżące monitorowanie aktywności naszego numeru PESEL w bazie danych Krajowego Rejestru Długów. Jak to działa?
Jeśli bank, firma pożyczkowa, sklep z zakupami ratalnymi lub operator komórkowy sprawdzi Twoje dane w bazie KRD, to w ramach usługi ChronPESEL.pl otrzymasz powiadomienie SMS-em oraz e-mailem o tym zdarzeniu. Firmy te przed podpisaniem umowy sprawdzają bowiem, czy ich potencjalni klienci nie są wpisani do KRD.
Powiadomienie SMS-owe, jakie dostaniesz, może oznaczać próbę wyłudzenia kredytu, pożyczki, kupna sprzętu elektronicznego lub abonamentu telefonicznego na Twoje konto. Z usługą ChronPESEL.pl możesz od razu zareagować i ograniczyć skutki kradzieży tożsamości.
Jak działa ochrona prawna w ChronPESEL.pl?
W zależności od wybranego pakietu, usługa ChronPESEL.pl zapewni nam także asystę prawną, zwrot kosztów wydania nowych dokumentów oraz zwrot części kosztów usług prawnych.Usługa asysty prawnej na ChronPESEL.pl zapewnia kompleksową pomoc prawną dla poszkodowanych w przypadku naruszenia prywatności i danych osobowych, w tym numeru PESEL. Działanie serwisu opiera się na analizie sytuacji, udzielaniu porad prawnych i pomocy w dochodzeniu roszczeń.
Ochrona prawna to usługa, w ramach której możemy liczyć na zwrot części kosztów pomocy prawnej (np. kosztów wynagrodzenia prawnika) udzielonej nam w związku z wyłudzeniem i wyjaśnianiem sprawy.
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy/marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).