13 Listopada 2023

Bezpieczna rezerwacja hotelu – jak powinna wyglądać?

Udostępnij:
Rezerwacja noclegu na wakacje – podobnie jak wiele innych sfer życia – na dobre przeniosła się do internetu. Przekonują o tym nawet raporty przygotowane przez Główny Urząd Statystyczny, z których jasno wynika, że Polacy najchętniej rezerwują noclegi za pośrednictwem platform rezerwacyjnych, takich jak Booking.com, Airbnb czy Tripadvisor. Gdy rezerwujesz wybrany obiekt, musisz podać szereg danych – nie tylko swoje imię i nazwisko, lecz także numer karty debetowej lub kredytowej. Sprawdź, czy to bezpieczne!

Rezerwacja hotelu online krok po kroku – jakie dane należy podać?

Jeśli chcesz zarezerwować nocleg przez internet, możesz zrobić to bezpośrednio przez stronę wybranego obiektu lub za pośrednictwem platformy rezerwacyjnej, która skupia najlepsze oferty z wielu krajów świata. Formularze mogą się nieco różnić, jednak sama rezerwacja hotelu przebiega według określonego schematu:
  1. Wybierasz interesujący cię obiekt i sprawdzasz jego dostępność w wybranym terminie, który zaznaczasz w kalendarzu. Jeśli w tym czasie hotel dysponuje wolnymi miejscami, możesz przejść do kolejnych kroków rezerwacji.
  2. Uzupełniasz swoje dane w formularzu rezerwacyjnym – zazwyczaj są to imiona i nazwiska gości oraz ich liczba. Jeśli podróżują z tobą dzieci, musisz określić ich wiek, aby obiekt mógł zastosować w stosunku do nich odpowiednią taryfę płatności. Na tym etapie nie musisz podawać danych dowodu osobistego, adresu czy numeru PESEL.
  3. Przechodzisz do płatności, która zależy od polityki wybranego obiektu. Kiedy rezerwujesz pokój w hotelu, blokujesz jego dostępność dla innych klientów, więc każdy obiekt – aby uniknąć ewentualnych strat, jeśli twoje plany wyjazdowe nagle ulegną zmianie – wymaga przedpłaty lub wiarygodnej formy zagwarantowania rezerwacji. Najczęstszym sposobem takiej gwarancji jest karta kredytowa lub debetowa. Kolejne informacje, jakie musisz podać, to rodzaj i numer karty, data ważności oraz indywidualny kod CVC/CVV (ang. Card Verification Code/Card Verification Value) umieszczony na odwrocie każdego środka płatniczego.

Jeśli hotel wymaga przedpłaty, możesz wysłać określoną sumę na konto obiektu przelewem, a coraz częściej także BLIK-iem. Jeśli rezerwacja została zagwarantowana kartą płatniczą, kwota przedpłaty zostanie automatycznie pobrana z twojego konta.

Już na tym etapie obiekty noclegowe dysponują wieloma informacjami na temat swoich gości. Dlatego tak ważne są stabilne systemy informatyczne, które ograniczają ryzyko wycieku danych osobowych.

Po co hotelowi dane karty kredytowej?

Zastanawiasz się, po co hotelom dane karty kredytowej lub debetowej? Wyobraź sobie, że w ostatniej chwili musisz zrezygnować z wyjazdu, a obiekt noclegowy nie dysponuje żadnymi twoimi danymi poza imieniem i nazwiskiem. Przez twoją rezerwację właściciel hotelu musiał odmówić innym osobom, a teraz stracił możliwość zarobku, bo okazało się, że nie możesz przyjechać. Nic więc dziwnego, że hotelarze szukają sposobów, by zabezpieczyć się przed stratami. Powszechną praktyką było wpłacanie tzw. zadatku, czyli bezzwrotnej zaliczki, która gwarantowała hotelarzom zysk na wypadek nagłej rezygnacji gościa z przyjazdu. Jeszcze kilka dekad temu pieniądze wysyłano np. przekazem pocztowym.

W dobie bankowości internetowej i coraz większej popularności transakcji bezgotówkowej hotel może poprosić o wcześniejszą preautoryzację karty (czasowe zablokowanie środków pieniężnych), żeby zweryfikować jej ważność oraz wypłacalność gościa. Taką praktykę stosuje się na całym świecie.

Hotel potrzebuje danych twojej karty, aby:
  • pobrać przedpłatę;
  • pobrać pieniądze za pobyt w przypadku, gdy warunki rezerwacji nie obejmowały bezpłatnego odwołania.
Każdy właściciel obiektu noclegowego chciałby wierzyć, że zatrzymują się u niego wyłącznie uczciwi ludzie. Jednak numer karty okazuje się pomocny również w przypadku, gdy gość zniszczył wyposażenie hotelu lub dokonał kradzieży. W takiej sytuacji można od razu pociągnąć taką osobę do odpowiedzialności finansowej.

Czy bezpieczne jest podawanie numeru karty przy rezerwacji hotelu?

Z podawaniem danych karty kredytowej lub debetowej zawsze wiąże się pewne ryzyko. Hotele i platformy rezerwacyjne zapewniają, że ich systemy działają zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. W przypadku rezerwacji przez pośrednika informacje o kartach płatniczych są przenoszone do wybranej nieruchomości – hotelu, pensjonatu, apartamentu – poprzez chronioną hasłem platformę, z której można korzystać po uwierzytelnieniu dwuskładnikowym. W praktyce oznacza to, że do danych twojej karty mają wgląd wyłącznie osoby ściśle do tego upoważnione i logują się do bazy za pomocą silnego hasła, które muszą dodatkowo potwierdzić za pomocą kodu otrzymanego SMS-em. Z podobnych rozwiązań korzystają obiekty hotelowe, które prowadzą bezpośrednią rezerwację pokoi na swoich stronach internetowych.

Mimo solidnych zabezpieczeń nie da się jednak wykluczyć ataku cyberprzestępców, którzy posługują się coraz nowszymi metodami, aby łamać hasła i uzyskiwać dostęp do systemów, w których można znaleźć cenne dane. To umożliwia im opróżnianie kont lub handel danymi osobowymi.

Jeśli nie chcesz podawać hotelowi danych swojej karty, szukaj obiektów, które tego nie wymagają. Kiedy korzystasz z popularnych platform rezerwacyjnych, po prostu filtruj oferty pod kątem „rezerwacji bez karty kredytowej”.

Jak bezpiecznie zarezerwować hotel?

Podczas rezerwacji hotelu przez internet zachowaj szczególną ostrożność:
  • Przede wszystkim sprawdź obiekt, któremu zamierzasz udostępnić dane. Przeczytaj informacje o hotelu i sprawdź wiarygodność firmy. Możesz zrobić to samodzielnie lub skorzystać z usług Chroń PESEL, dzięki czemu szybciej dowiesz się, czy obiekt, któremu powierzasz numer karty i zostawiasz wiele informacji na swój temat, to legalnie działająca, wiarygodna finansowo firma.
  • Korzystaj wyłącznie ze sprawdzonych platform rezerwacyjnych. Unikaj pośredników, o których nic nie wiesz. Sprawdzaj opinie klientów i w razie potrzeby dopytaj dział obsługi klienta o charakter stosowanych zabezpieczeń.
  • Sprawdzaj opinie na temat obiektu – pomoże w tym przeglądarka Google i na bieżąco zamieszczane na niej opinie klientów. Zwróć szczególną uwagę na komentarze, w których poruszane są kwestie finansowe.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w stosunku do ofert, w których doskonała jakość idzie w parze z bardzo niską ceną. Ostrzeżeniem może być sytuacja sprzed kilku lat, kiedy to spora grupa turystów uległa urokowi ofert tanich apartamentów w centrum Zakopanego, wpłaciła zaliczki za pobyt, a na miejscu okazało się, że zarezerwowane miejsca noclegowe po prostu nie istnieją.
  • Nie podawaj danych swojej karty na stronie, której wygląd lub kształt adresu budzi u ciebie wątpliwości.

Jeśli rezerwujesz zagraniczny obiekt, sprawdź też warunki płatności kartą za granicą.
Jakich danych hotel wymaga na miejscu?
Kiedy już przyjedziesz na miejsce, otrzymasz kolejny formularz z danymi do wypełnienia. W zależności od polityki obiektu może być to: numer dowodu, numer PESEL, adres, e-mail lub dane o stanie zdrowia, jeśli w obiekcie realizowane są usługi w ramach odnowy biologicznej. Te informacje są potrzebne, aby ułatwić egzekwowanie ewentualnych roszczeń finansowych wobec gościa. Niektóre dane gromadzone są w celach statystycznych, ale tylko w takim zakresie, na jaki pozwala europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO.

Dbaj o bezpieczeństwo swojej karty i nigdy nie podawaj jej recepcjoniście ani nie pozwól, by się z nią oddalił. W obiektach noclegowych mogą pojawić się nieuczciwe osoby, które praktykują skimming, czyli odczytują dane z pasków magnetycznych kart płatniczych za pomocą urządzeń, które do złudzenia przypominają legalne terminale płatnicze. Taki proceder może skończyć się wydawaniem fałszywych kart na podstawie skradzionych informacji.

Źródła:
Statystyka turystycznej bazy noclegowej: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5494/15/1/1/zeszyt_metodologiczny_statystyka_turystycznej_bazy_noclegowej.pdf

Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).
Wróć