16 Marca 2021

Ochrona danych osobowych w czasie pandemii

Udostępnij:
Ponad połowa z nas zauważyła, że w czasie pandemii oszuści częściej niż wcześniej próbują wyłudzić dane osobowe. Równocześnie wzrosła liczba osób, które takiej próby doświadczyły. Otrzymanie podejrzanego telefonu, SMS-a lub e-maila deklaruje już 18 proc. obywateli. Eksperci ChronPESEL.pl radzą, jak nie dać się oszukać i zadbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych w czasie pandemii.
Czas rozwoju epidemii koronawirusa to zdecydowanie okres wzmożonej aktywności oszustów i cyberprzestępców próbujących wyłudzić nasze dane osobowe. Ich pomysłowym działaniom towarzyszy rosnąca niepewność i stale powiększające się grono osób, które nie potrafią się im przeciwstawić. Jak wynika z raportu serwisu ChronPESEL.pl, najbardziej boimy się wycieku z bazy firm i instytucji oraz tego, że damy się oszukać przestępcom wyłudzającym dane.

Uwaga na podejrzane e-maile i telefony

Jednak ryzyko wycieku, to nie jedyne zagrożenie, które na nas czyha. Jest nim także tzw. phishing, czyli metoda polegająca na podszywaniu się przez oszustów pod inne osoby lub instytucje w celu wyłudzenia poufnych informacji. Zazwyczaj zaczyna się od maila, który w łudzący sposób przypomina wiadomość z naszego banku lub firmy kurierskiej. Internauta jest proszony o kliknięcie w zamieszczony link, żeby sprawdzić swoje dane w serwisie lub zaakceptować nowy regulamin usługi. Wejście na wskazaną stronę kończy się zazwyczaj pobraniem wirusa, dzięki któremu haker zdobywa dostęp do naszego komputera oraz zdradzeniem przez nas naszych danych osobowych.

Przestępcy podszywają się również pod instytucje publiczne takie, jak Ministerstwo Zdrowia, SANEPID i Pocztę Polską oraz finansowe, np. banki i szukają swoich ofiar nie tylko w Internecie. Dlatego każdy telefon z informacją dotyczącą specjalnej ceny testów lub zwolnionego miejsca w kolejce do szczepienia, podczas którego rozmówca prosi nas o podanie danych osobowych powinniśmy potraktować z rezerwą.

Jak zatem chronić swoje dane osobowe w czasie pandemii?
  1. Nie podawajmy danych osobowych przez telefon. Zawsze dajmy sobie czas, że sprawdzić tożsamość dzwoniącego (za pośrednictwem Internetu lub dzwoniąc bezpośrednio do instytucji, na którą powołał się nasz rozmówca).
  2. Nie klikajmy w linki otrzymane w SMS-ach. Komunikaty i informacje dotyczące rozwoju pandemii sprawdzajmy zawsze oficjalnych serwisach rządowych. Zakupy i transakcje bankowe róbmy zawsze za pośrednictwem oficjalnych stron lub aplikacji mobilnych
  3. Zawsze weryfikujmy adresy stron, z których otrzymaliśmy link. Może okazać się, że nie jest to komunikat ministerstwa, ani przekierowanie do atrakcyjnej promocji. Żeby to sprawdzić, wyszukajmy ręcznie stronę w przeglądarce.
  4. W przypadku połączeń sieciowych korzystajmy ze stron, które używają protokołu szyfrowania SSL. Adres takiej strony powinien zaczynać się od „https”. Klikając w ikonę po lewej stronie adresu (zazwyczaj będzie to symbol kłódki), możemy sprawdzić, na kogo jest wystawiony certyfikat.
  5. Nie używajmy jednego hasła do kilku serwisów. W przypadku kradzieży narażone będą wszystkie nasze konta.
  6. W przypadku, jeśli wydaje się nam, że padliśmy ofiarą oszustwa, musimy natychmiast powiadomić swój bank, aby można było wstrzymać ewentualną płatność i złożyć zawiadomienie w najbliższej jednostce policji.
Specjaliści zwracają również uwagę na to, że nawet zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa może nie wystarczyć do tego, żeby uchronić się przed wykorzystaniem naszych danych osobowych. Dlatego Urząd Ochrony Danych Osobowych w swoim komunikacie dotyczącym reagowania w przypadku kradzieży tożsamości rekomenduje m.in. założenie konta w systemie informacji gospodarczej, celem monitorowania swojej aktywności kredytowej.
Więcej informacji na temat tego, jak wygląda podejście Polaków do ochrony danych osobowych w czasie pandemii znajdziecie w naszym e-booku.

POBIERZ E-BOOK "OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W CZASIE PANDEMII" 
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy/marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).

Wróć