Uwaga! Oszuści podszywają się pod jeden z największych polskich banków
Banki w oficjalnych komunikatach przypominają, że sam numer telefonu nie jest wiarygodnym potwierdzeniem tożsamości dzwoniącego. Oszuści mogą podszywać się pod oficjalny numer instytucji finansowej. Dlatego warto np. samodzielnie zadzwonić na infolinię i zweryfikować, czy pracownik banku próbował się z nami skontaktować.
Aby uniknąć utraty danych lub pieniędzy, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- Nie podawać przez telefon loginów do bankowości internetowej, kodów autoryzacyjnych czy numerów kart płatniczych.
- Nie instalować żadnych programów ani nie udostępniać pulpitu na prośbę rozmówcy.
- Jeśli nasz rozmówca podaje się przez telefon za pracownika banku, warto rozłączyć się, a następnie samodzielnie zadzwonić na numer infolinii swojego banku, bądź korzystać z oficjalnych zakładek kontaktowych w aplikacji mobilnej.
Warto również pamiętać, że żadna instytucja finansowa, policja ani urząd nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, kodów autoryzacyjnych, danych logowania do bankowości internetowej, czy udostępnienia zdalnego dostępu do urządzenia. Zachowanie czujności i weryfikacja każdego połączenia z rzekomym przedstawicielem banku to najprostszy sposób, aby zmniejszyć ryzyko oszustwa. Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują zaawansowane techniki, ale stosowanie się do podstawowych zasad bezpieczeństwa pozostaje najskuteczniejszą metodą ochrony przed utratą środków lub danych osobowych.
Źródło: Komisja Nadzoru Finansowego